Używamy cookies do personalizowania treści oraz reklam, oferujemy funkcje mediów społecznościowych i analizujemy ruch danych. Ponadto partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym dostarczamy informacji o tym, w jaki sposób używasz z naszej strony internetowej. Jeśli nadal korzystasz z naszej witryny, zgadzasz się na nasze pliki cookie.

Opony runflat

Złożone rozwiązania technologiczne

Opony typu Run Flat to jedna z technologii, dzięki której producenci chcą wyróżnić swoje ogumienie na tle ogromnej konkurencji. Opony tego typu umożliwiają kontynuowanie podróży mimo braku powietrza w oponach i są doskonałą alternatywą dla kół zapasowych. Opony Run Flat oferują różni producenci ogumienia, a ich szeroki wachlarz można znaleźć w sklepie internetowym autopink-shop.pl.

Historia opon Run Flat sięga okresu przed II wojną światową, jednak na szerszą skalę zaczęto je wykorzystywać pod koniec lat osiemdziesiątych. Obecnie opony Run Flat umożliwiają pokonanie z przebitą oponą odległości nawet do 200 km z prędkością 80 km/h i produkowane są z wykorzystaniem trzech głównych rozwiązań technologicznych:

  • Wzmocniona konstrukcja,
  • Samo uszczelnienie,
  • Pierścień nośny.

W technologii wzmocnionej konstrukcji w bocznych ścianach opon montowana jest gumowa wkładka amortyzująca utratę ciśnienia, umocniona jest także stopka opony, która ściśle przylega do felgi. Dzięki tym zabiegom nagła utrata ciśnienia jest praktycznie niewyczuwalna, a o fakcie przebicia opony kierowca dowiaduje się tylko dzięki czujnikom pomiaru ciśnienia. Pierwsze opony produkowane z wykorzystaniem technologii wzmocnionej konstrukcji wypuścił na rynek Bridgestone. Opony Bridgestone RFT zamontowane zostały w Porsche 959.

W technologii samouszczelniającej w momencie przebicia opony, warstwa uszczelniająca, która umieszczona jest wewnątrz opony, pomaga osiągnąć właściwy poziom ciśnienia. Kolejnym rozwiązaniem jest zamontowanie w kole dodatkowego pierścienia nośnego. W momencie nagłej utraty ciśnienia rolę nośnika przejmuje pierścień, zapobiega on także zsuwaniu się opony z felgi. Niestety obie technologie nie są stosowane na szeroką skalę. Wynika to z faktu, że opony z pierścień nośnym oraz te samouszczelniające są o nawet 20% cięższe od ogumienia standardowego, co stwarzało problem z wyważeniem kół.

Zalety i wady opon Run Flat

Zalety opon Run  Flat:

  • Większe bezpieczeństwo,
  • Większa odporność na uszkodzenia,
  • Więcej miejsca w bagażniku – brak koła zapasowego,
  • Możliwość przejechania nawet 200 km z przebitą oponą.

Wady opon Run Flat:

  • Wyższa cena,
  • Większy ciężar,
  • Pogorszenie komfortu jazdy,
  • Wyższe koszty naprawy.