Emocje związane z wyborem
opon letnich mogą być naprawdę ekscytującym przeżyciem. Aby tak było należy zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat opon. Warto zaznaczyć, że opony i cały rynek z nimi związany to naprawdę ogromny obszar wiedzy do poznania. Zakup opon najczęściej wiąże się z wydatkiem dużej gotówki, co również może być problematyczną kwestią dla wielu osób.
Dunlop opony letnie to z pewnością propozycja dla bardziej wymagających kierowców, posiadających większy budżet. Jednak przed zakupem warto się zastanowić czy zależy nam na tańszych ale i gorszych oponach, z których możemy nie być zadowoleni czy na oponach o lepszym stosunku ceny do jakości. Każdy powinien na własną rękę zapoznać się z różnicami w jakości opon – najprostszym sposobem jest po prostu przejażdżka samochodem wyposażonym w opony klasy premium. Każdemu kierowcy, który ma większe poczucie samochodu różnica od razu rzuci się w oczy.
Stosowane oznaczenia
Przy zakupie opon warto przynajmniej trochę orientować się o prezentowanych oznaczeniach. Opony do samochodów osobowych produkowane są zgodnie z odpowiednimi europejskimi przepisami ECE-R 30. Ze względu na te wymagania na ścianie bocznej powinny znajdować się odpowiednie oznaczenia. Oczywistymi elementami są: nazwa producenta oraz typ opony. Oprócz tego na ścianie bocznej znajdziemy takie informacje jak:
- Szerokość opony - podawana w milimetrach, w przypadku samochodów osobowych wartość wacha się od 125 milimetrów do około 335 miliemetrów (zazwyczaj kolejne wersje są większe o 10 milimetrów);
- Stosunek wysokości do szerokości - jest to stosunek wysokości do szerokości przekroju poprzecznego opony w procentach – na przykład /60, żę wysokość opony jest w 60% tak duża jak jej szerokość.
- Budowa opony - obecnie praktycznie jedynym typem budowy jest typ „R”, który oznacza, że jest to opona radialna, a włókna osnowy biegną promieniowo w poprzek opony.
- Średnia felgi - podawana jest diagonalnie od brzegu do brzegu felgi, zazwyczaj w calach. Typowe wielkości leżą w zakresie od 10” do 20”.
- Indeks nośnosci – maksymalne możliwe obciążenie opony. Indeks ten mówi o tym, jakie jest obciążenie maksymalne przy danym ciśnieniu powietrze – na przykład dla indeksu „900” jest to 600 kg.
- Indeks prędkości - jest to po prostu najwyższa dopuszczalna prędkość dla konkretnej opony. System ten określony jest przed litery, a każda z nich związana jest ze zdefiniowaną prędkością np. M – 130km/h, N – 140 km/h itd.
- Oznaczenie czy opona posiada dętkę - obecnie w większości opon nie stosuje się dętek, jako ze jest to rozwiązanie niepotrzebne.
- Data produkcji - datę produkcji wskazują ostatnie 4 cyfry numeru „DOT”
- Wskaźnik zużycia - ustawowo dopuszczalne zużycie to 1,6mm, jednak sprawdzono, że już poniżej 3mm znacząco zmniejsza się przyczepności opony
- M+S - ostatnią kwestią jest określenie przeznaczenia opon – czy dany typ jest odpowiedni do jazdy na zaśnieżonych drogach czy też mokrych.
Na stronie autopink-shop.pl znajdziecie nie tylko ogumienie od firmy Dunlop, ale również modele od wielu innych producentów.